Het ENC op bezoek in de wijngaard.

Op 14 mei kwam het Economisch Netwerk Capelle op bezoek en heeft er onderstaand verslag over geschreven, ook te vinden op hun website.

Om 16:30 werden wij uitstekend ontvangen ten kantore van Daamen & van Sluis Accountants Belastingadviseurs. Onder het genot van een kopje koffie of thee en voorzien van heerlijke chocoladekoekjes luisterde een ieder naar het verhaal achter Sjatoo010 wat werd gepresenteerd door de voorzitter van de stichting, Hans Tobé.

In 2019 is Stichting Sjatoo010 gestart met het planten van een proefwijngaard met 150 druivenstokken op het talud aan de noordzijde van de Abram van Rijckevorselweg. Met dit initiatief willen zij niet alleen bijdragen aan de vergroening van Fascinatio, maar ook de entree naar Capelle een herkenbare en unieke uitstraling geven, en natuurlijk prachtige wijnen produceren!

Dankzij subsidies van lokale ondernemers en de gemeente Capelle aan den IJssel hebben zij deze wijngaard kunnen realiseren. Momenteel bestaat de wijngaard uit drie locaties: de oost-, mid- en demogaard, met in totaal 1500 druivenstokken van de rassen Solaris, Johannieter en Regend.

Sjatoo010 streeft ernaar de verbindende factor te zijn tussen bewoners, omliggende Capelse bedrijven en maatschappelijke instellingen. Op termijn willen zij de stadswijngaard uitbreiden met de Westgaard, waarvoor de plannen al gereed liggen. In de loop van 2024 zal er tevens een clubhuis worden gebouwd, niet alleen voor de opslag van materiaal, maar ook voor educatie en ontmoeting voor zowel bewoners als bedrijven.

Na de presentatie van Hans werden wij meegenomen voor een korte wandeling naar de stadswijngaard in Fascinatio, gelegen bij de Abram van Rijckevorselweg. Een aantal vrijwilligers van de stichting waren aanwezig en vertelden enthousiast over hun bijdragen op deze mooie Capelse wijngaard. Knap staaltje werk!

Wij eindigden met een heerlijke proeverij met hapjes, druiven en natuurlijk heerlijke wijn. Zelfs de Capelse zon werkte mee.

*******

Winkelmand 0